țigla cu reprezentări figurate
de la CAPIDAVA
(Sec. VI p. Chr.)
Graţie proiectului de restaurare şi conservare a cetăţii din anul 2015, cercetările arheologice desfăşurate în perimetrul fortificaţiei, au scos la lumină o cantitate considerabilă de obiecte dătând din secolele IV-VI p. Chr. Printre acestea se află şi o tiglă cu reprezentarea unui personaj uman incadrat de doua scene zoomorfe. Piesa, descopertită pe latura de vest a cetăţii, în dreptul turnului 1 în caroul S-51, se alătură altor obiecte cu simboluri creştine găsite de-a lungul timpului la Capidava, lucru care întăreşte încă odată importanţa centrului ecleziastic aflat aici în perioada romano-bizantină, semnalat de altfel şi în sursele literare antice (Notitiae Episcopatuum).
Din punct de vedere stratigrafic obiectul a fost decoperit în nivelul de distrugere prin incendiere, datat în a doua jumătate a secolului al VI-lea p. Chr., surprins şi în alte sectoare ale cetăţii. Ţigla a fost găsită deasupra unui zid (denumit convenţional Z7), într-un strat de dărâmătură format din blochete de chirpici ars, bârne carbonizate, cuie, scoabe, ţigle, olane etc. Contextul arheologic, indică clar utilizarea ei ca material de construcţie folosită la acoperişul clădiri, al cărui caracter încă nu a fost foarte bine stabilit. Amplasarea în apropierea bazilici paleocreştine, ar putea plasa clădirea în cadrul complexului monarhal aflat în acest sector al cetăţii.
Scena infatiseaza un personaj masculin, plasat central, incadrat de doua reprezentari zoomorfe. Desi lucrata naiv, imaginea este corect realizata din punct de vedere anatomic, fiind respectate atat proportiile cat si unele detalii ale vestmantului. Personajul este figurat purtand nimb, ce incadreaza cuafura reprezentata schematic prin intermediul a unsprezece bucle. Nasul, ochii si gura sunt stilizate prin linii si puncte . In zona gatului, apare semnul crucii, o dovada suplimentara cu privire la religia personajului. Bratele sunt orientate spre cer, in ipostaza oranta iar palmele sunt figurate succint, cu doar trei degete, obtinandu-se astfel o noua reprezentare a crucii. Vestmantul este schematizat sub forma unui con desfasurat, decorul acestuia fiind realizat prin linii intersectate succesiv. Membrele inferioare sunt bine reprezentate cu detalii atent realizate in zona genunchilor. Acest aspect sustine ipotetic faptul ca personajul descinde din randurile cavaleristilor. Un alt argument pentru aceasta varianta este reprezentarea zoomorfa plasata in dreapta personajului ce infatiseaza dupa toate probabilitatile un cal. In stanga se afla o a doua reprezentare dar care nu a putut fi identificata cu precizie din cauza starii de conservare a tiglei.
Imaginea a fost conceputa in pasta cruda a tiglei prin impresionarea lutului cu un obiect ascutit si bine finisat inainte ca aceasta sa fie arsa intr-un cuptor specializat. Ea reprezinta probabil opera mesterilor caramidari ce se indeletniceau cu producerea acestui tip de materiale de constructie sau a unui personaj independent ce si-a manifestat spiritul ludic/ religios in timpul fabricarii sarjei respective de tigle. In orice caz, reprezentarea este plina de simbolism fiind printre cele mai vechi manifestari de acest gen din Dobrogea romana, stilul de realizare precum si contextul arheologic plasand piesa in secolul al VI-lea p.Chr.
Tigla cu reprezentari figurate nu constituie o manifestare singulara pentru arta crestina de acest gen. Lucrata prin tehnici simple, neelaborate, de multe ori fiind opera unor artisti anonimi, ea este incarcata de simbolism, credinta si semnificatii.
Pe un mic fragment ceramic descoperit in anul 1993, la Capidava, s-a putut identifica, intr-o reprezentare schematica, un personaj calare pe cal, purtand in mana stanga insemnul crestin al crucii. Fragmentul are forma unui triunghi isoscel si a facut parte dupa toate aparentele din componenta unui platou ceramic.
Imaginea incizata reprezinta un personaj masculin, echipat de lupta, calare pe cal, in deplasare spre stanga. Personajul priveste inainte si pare a fi militar. Acesta tine in mana dreapta fraul calului si un scut oval, fara umbo. In mana stanga militarul tine o lance ridicata cu intentia clar sugerata de a-i utiliza varful metalic pentru intepare. Impreuna cu lancea, inmanunchiat, militarul tine o cruce foarte bine incizata. Capul si chipul militarului, schitate sumar la scara desenului, pozitia trupului – dreapta - , directia privirii, pozitia de aparare a mainii drepte, , elanul mainii stangi confera desenului atat un spirit agresiv dar si victorios in atmosfera generala a tabloului. Trupul subtire al personajului sugereaza tineretea sa.
Desi naiv, desenul a fost executat de o persoana ce avea experienta inciziei pe ceramica, deoarece a fost bine incadrat de spatiul oferit de micul fragment, respectandu-se proportiile, detaliile fiind corect redate.
Astfel de reprezentari sunt des intalnite in zona orientala a Imperiului Roman dintre cele mai cunoscute fiind cele de la Dura Europos.
Mundus muliebris
Instrumente de înfrumusețare utilizate de femei în antichitate
În cadrul proiectului Exponatul lunii la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța au fost selectate pentru luna martie a anului 2016, obiecte integrate ritualului de înfrumusețare al femeii antice. Cele 7 artefacte, conservate în depozitele instituției, vor fi expuse pe întreg parcursul lunii martie în vitrina destinată exponatului lunii, sub numele Mundus muliebris. Instrumente de înfrumusețare utilizate de femei în antichitate. Împreună, acestea ilustrează o mică parte din universul feminin din antichitate: tehnici de înfrumusețare prin utilizarea de cosmetice (pyxis din marmură – recipient pentru păstrarea cosmeticelor sau a bijuteriilor, 3 unguentaria din sticlă – flacoane utilizate pentru păstrarea substanțelor cosmetice ușor volatile) sau alte ustensile specifice procesului de înfrumusețare (2 piepteni din perioade istorice diferite – unul roman timpuriu, iar celălalt bizantin -, o oglindă de mână).
Exponatele pot fi admirate la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța, începând de miercuri, 9 martie 2016, ora 1100.
UNITĂȚI DE MĂSURĂ DIN TIMPUL LUI
ALEXANDRU IOAN CUZA
Exponatul lunii ianuarie la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța este reprezentat de o serie de unități de măsură din timpul lui Alexandru Ioan Cuza. Vizitatorii pot vedea, în original, două tipuri de oka-le și metrul-etalon, unități de măsură unice, impuse, prin lege, de domnul Principatelor Române.
Alexandru Ioan Cuza – Domnul Unirii, Domnul Ţăranilor
(24 ianuarie 1859 - 10/11 februarie 1866)
Momentul 1859 reprezintă, în istoria românilor, debutul realizării statului naţional unitar român. Personalitatea cea mai importantă este colonelul Alexandru Ioan Cuza, ales domn al Moldovei - pe 5 ianuarie 1859 - şi al Ţării Româneşti - pe 24 ianuarie 1859.
Obiectivul urmărit de liderii politici români a fost acela de a pune bazele unui stat modern, printr-un sistem de legi şi măsuri:
- mai 1864: o nouă constituţie: Statutul Dezvoltător al Convenţiei de la Paris, prin care Principatele Române se numesc România, cu capitala la București.
- una dintre cele mai importante reforme îi viza pe ţărani. Pentru realizarea acesteia, a fost nevoie de Legea secularizării averilor mănăstireşti închinate la Muntele Athos (17 decembrie 1863). Legea rurală (16 august 1864) înlătura iobăgia iar ţăranii eliberaţi primeau pământ.
Anul 1864 este unul al reformelor:
- iulie 1964 - Legea electorală - lărgirea dreptului de vot, prin scăderea censului.
- 5 decembrie 1864 - Legea asupra instrucţiunii Publice. Au fost înfiinţate universităţile de la Iaşi (1860), Bucureşti (1864).
- Legea pentru organizarea judecătorească. Promulgarea Codului penal şi Codului civil.
- 15 septembrie 1864 - Legea pentru adoptarea sistemului metric de măsuri şi greutăţi. Între unitățile de măsură: ocaua, metrul etalon, stânjenul, pogonul.
Aceste legi sunt completate de alte măsuri, între care:
- reforma fiscală;
- unificarea armatei, a vămilor, a poştei şi telegrafului;
- înfiinţarea Armatei Naţionale Române;
- înlocuirea alfabetului chirilic cu cel latin.
Domnul Unirii şi legăturile lui cu Dobrogea
Alexandru Ioan Cuza a trecut de două ori prin Dobrogea, în drumul spre Constantionopol.
Prima călătorie, în 1860. Atunci a străbătut drumul Galaţi-Sulina. Călătoria este descrisă de Dimitrie Bolintineanu, care făcea parte din suita care-l însoţea.
Mai importantă pentru noi, dobrogenii, este trecerea pe pământ dobrogean, spre capitala Imperiului Otoman, din mai 1864. De data aceasta, Cuza vroia să obţină recunoaşterea noii Constituţii a ţării. Domnul a călătorit pe calea ferată Cernavodă-Constanţa, cu trenul expres condus de preşedintele companiei engleze D.B.S.R., Trevor Barkley, care, drept mulţumire, la sfârşitul călătoriei, a primit un ceas cu iniţialele domnului bătute în diamante. La Cernavodă, musulmanii l-au întâmpinat pe Domnul României cu urale şi cu un batal înfăşurat în Tricolor.
Decretul-lege nr. 1181 din 15 septembrie 1864: „sistemul metric de greutăți și măsuri se adoptă și măsurile întrebuințate până acum se desființează în toată întinderea României”.
Metrul etalon, introdus în 1864 de Alexandru Ioan Cuza, este confecţionat din alamă, cu gradaţia aplicată pe o bandă de argint. Are gravată indicația „Metru etalon. Principatele Unite Române”. Este păstrat în cutia sa originală, din lemn. Prototipul este cel francez, care reprezintă a 10 milioana parte din cuartul meridianului pământului.
Ocaua lui Cuza reprezintă unitatea de măsură pentru lichide și greutăți. A fost introdusă, prin lege, în 1866.
Greutatea de 3 oka.
Oka cu 7 submultipli, ce măsoară de la 200 până la 4. Fiecare dintre submultiplii, are inscripționat, pe fundul său, gramajul.
Greutățile de alamă de la un kilogram în jos puteau avea și forma unor pahare conice, ce se puteau introduce unul în celalalt și păstra într-o cutie.
PAHARUL CU REPREZENTĂRI MITOLOGICE
(sec. I p. Chr.)
Exponatul lunii ianuarie la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța este reprezentat de un recipient din sticlă deosebit, denumit generic „Paharul cu reprezentări mitologice”. Artefactul este de obicei inclus în expoziția permanentă a muzeului, în prima sală a secțiunii Tezaur. Evidențierea piesei ca exponat al lunii ianuarie se leagă nu numai de calitatea sa artistică extraordinară, ci și de personificarea Iernii în unul dintre cele patru registre ale paharului, potrivită anotimpului.
Originea legendară a sticlei ne este transmisă de Plinius cel Bătrân, care o pune pe seama întâmplării. În timpul unui popas, un grup de negustori de silitră și-au sprijinit vasele în care făceau mâncare pe bulgări de silitră, din încărcătura vasului, care, aprinzându-se în contact cu focul, s-au amestecat cu nisipul de pe țărm și au dat astfel naștere șuvoiului lichid din care se pregătește sticla.
Informația, dovedită a fi neconformă cu realitatea, este corectată de cercetători, care conchid că apariția prelucrării materialului vitric își are începuturile în ultima etapă a epocii Bronzului târziu, în Mesopotamia, cele mai vechi descoperiri datând din secolul XV a. Chr. Cum era firesc, din același areal provine și cel mai vechi text referitor la procesul tehnologic aplicat pentru prelucrarea specializată a sticlei, a celei de culoare roșie mai exact. Un alt spațiu important pentru istoria prelucrării sticlei a fost Egiptul, unde meșteșugul pare să fi pătruns ca urmare a campaniilor faraonului Tutmosis III în Siria și Mesopotamia. În centrele europene meșteșugul a ajuns prin intermediul rutelor comerciale din Mediterana, insula Rhodos având un rol deosebit de important în dezvoltarea producției locale și difuzarea meșteșugului, începând cu sec. VI a. Chr. În perioada elenistică, produsele cele mai căutate erau cele realizate de meșteri din Sidon (în zona siro-feniciană) sau Alexandria (Egipt). Perioada romană a însemnat, pentru prelucrarea sticlei, apariția și perfecționarea unui nou procedeu, suflarea, care a coexistat inițial cu tehnica mai veche a turnării în tipar. În perioada romană și în cea bizantină sticla devine unul dintre principalele materiale utilizate în domenii variate – păstrarea și servirea alimentelor și a băuturilor, păstrarea și comercializarea cosmeticelor, construcții, decorațiuni interioare etc.
În spațiul Tomitan descoperirile de obiecte din sticlă sunt numeroase. În timp ce acelea complexe, de bună calitate, care pot fi cu ușurință considerate artefacte de lux, provin din import, altele lucrate mai neîngrijit, cu defecte de prelucrare, sugerează și posibilitatea producției locale. Totuși, în rândul descoperirilor arheologice nu au apărut cuptoare sau instalații de acest gen. Cel mult, putem interpreta o descoperire mai veche, din zona actualului Muzeul de Artă Populară, drept cuptor pentru reducerea minereului, adică pentru îndeplinirea primului pas în producția sticlei: obținerea baghetelor de materie primă, care la următoarea topire căpătau forma finală a recipientului pentru care erau destinate. Ceea ce ne poate îndemna să credem că și următorul pas al procesului tehnologic putea fin îndeplinit undeva în apropiere, fără însă a putea preciza exact locul.
Paharul cu reprezentări figurate datează din al doilea sfert al secolului I p. Chr. și a fost descoperit în mediul funerar al orașului Tomis. Este o piesă rară, cu siguranță provenită din import. Face parte dintr-un grup puțin numeros de astfel de piese, descoperite în mai multe părți ale Imperiului Roman. A fost lucrat prin tehnica suflării în tipar în unul dintre centrele specializate de pe coasta Asiei Mici. Aparține categoriei produselor de lux, din cauza costului ridicat de producție și a manoperei laborioase. Un astfel de vas putea fi prelucrat cu succes prin folosirea unui tipar din metal (bronz de obicei), format din mai multe valve (cel puțin patru). Alcătuirea tiparului în sine era o operațiune complicată, existând ipoteza că acesta era confecționat de un meșter diferit decât cel specializat în prelucrarea sticlei.
Decorul paharului constă din patru reprezentări figurate în relief, care au fost asimilate de-a lungul timpului mai multor personaje mitologice. Consensul la care au ajuns cercetătorii este acela că grupul de personaje îi reprezintă pe: Mercur, Iarna, Hercules și Hymen, fiecare registru fiind încadrat de câte o aedicula sprijinită pe două coloane, cu stil schematizat, deci neidentificabil.
1. Mercurius (Hermes), zeul comerțului, este înfățișat în profil, seminud, acoperit parțial de o manta drapată (chlamys), trecută peste umărul stâng. Ține în mâna stângă un animal greu de identificat din cauza schematismului pronunțat, probabil o broască țestoasă sau poate unul dintre atributele uzuale – punga pentru bani, iar în dreapta caduceul, ușor coborât.
2. Iarna, este reprezentată în aceeași poziție, întoarsă spre stânga sa. Poartă chiton lung și himation (pelerină), capul său fiind de asemenea acoperit. Toiagul pe care îl susține pe umeri, cu cele două animale moarte în capete, un iepure și o pasăre, este atributul cel mai relevant pentru identificarea personajului. Personificarea unor concepte abstracte este des întâlnită în arta decorativă romană. Printre motivele utilizate în pictarea pereților, în mozaicuri, pe vase, etc., întâlnim personificări ale vânturilor, ale zilelor săptămânii, ale lunilor anului sau ale anotimpurilor, precum în cazul de față.
3. Hercules (Herakles) este înfățișat nud, în mers, ducând cu greu pe umeri un vițel. Lipsa pieii leului din Nemeea pe umerii eroului i-a făcut pe unii cercetători să numească reprezentarea, întâlnită și pe alte pahare de acest gen, „purtătorul de vițel”. Păreri recente pledează însă tot pentru identificarea sa cu Hercules.
4. Hymen (sau Hymeneus), zeul căsătoriei, des invocat în cântecele nupțiale, este redat în profil, întors spre stânga sa, la fel ca toate celelalte personaje. Poartă tunică până la genunchi (chiton) și mantaua drapată (chlamys). Părul lung este împletit într-o coadă. Unul dintre atributele sale, torța nupțială, figurează în mâna dreaptă, alături de amforetă.
Toate cele patru personaje sunt reprezentate în mers, în aceeași direcție, ceea ce sugerează integrarea lor într-un alai omogen, integrat probabil cortegiului nupțial al invitaților la nunta dintre zeița Thetis și muritorul Peleu.
JUCĂRII DE EPOCĂ ROMANĂ
DESCOPERITE LA TOMIS
(sec. II - III p. Chr.)
Exponatul lunii decembrie la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța este reprezentat de o serie de jucării de epocă romană descoperite la Tomis.
Imaginația copiilor era stimulată în antichitate prin practicarea unor jocuri sau prin utilizarea unor jucării similare cu cele mai îndrăgite de copiii zilelor noastre. Precursoarele jucăriilor moderne erau confecționate manual din lut, piele, lemn, paie sau diferite alte materii organice. Surse antice scrise amintesc inclusiv broscuțe sculptate în coaja tare a rodiilor. Astfel descrie Aristophanes posibilitățile de divertisment ale copiilor, prin vocea unuia dintre personajele sale din piesa Norii: „când era un mic copil, atât de înalt, obișnuia să construiască mici căsuțe, bărcuțe și care de cursă din piele, mici broscuțe drăgălașe sculptate în rodii, nici nu îți imaginezi cât de drăguț”. Pentru perioada romană, informațiile lui Martial (Marcus Valerius Martialis) despre jucării sunt cele mai detaliate și se referă în special la tipurile și modul de confecționare a mingiilor.
Alte surse din care putem afla despre jucăriile antice sunt cele iconografice. Cele mai interesante sunt scenele pictate pe vasele grecești, pe care întâlnim o gamă variată de reprezentări: de la bebeluși care se folosesc de antemergătoare (cadru puțin înalt, prevăzut cu două sau patru roți), zornăitoare sau biberoane, până la adolescenți care joacă diverse tipuri de jocuri la modă.
Descoperirile arheologice rămân însă sursele cele mai importante, în măsura în care obiectele s-au conservat suficient de bine pentru a putea beneficia de o interpretare cât mai veridică. Piesele selectate se încadrează în următoarele categorii:
1. Zornăitoare
Prima jucărie avută de un copil era zornăitoarea, pe care o putea manipula singur, de la o anumită vârstă. Dimensiunile mari ale unor astfel de piese sugerează însă că ele erau acționate și de părinți, pentru a-și distra pruncii. Puteau fi confecționate din diferite materiale, însă numai cele din ceramică sau metal s-au păstrat până astăzi. Aveau forme diferite, cele de animale fiind cel mai des întâlnite. Piesele din colecția MINAC provin din mediul funerar, fiind găsite în morminte de copii din necopola romană a orașului Tomis.
2. Zornăitoare mobile
Copiii care ajunseseră la vârsta la care se puteau deplasa singuri se jucau cu un tip de zornăitoare mai avansat: zgomotul era produs de bilele sau boabele din interior prin tractarea jucăriei, prevăzută de obicei cu două sau chiar patru roți. Exemplarul din inventarul MINAC, singurul întreg, reprezintă un căluț, pe două roți ceramice, cu un orificiu în partea anterioară, prin care era introdus șnurul de care era tras de copil.
3. Păpuși
Păpușile puteau fi confecționate din cârpe, paie, lemn etc, chiar acasă. Cele considerate de lux erau produse de meșteri specializați, din ceramică, uneori chiar pictate în culori vii. Unele aveau chiar membre mobile, putând fi așezate în poziții ce imitau posturile umane. De obicei acestea erau jucăriile preferate de fetițe. Piesa din inventarul MINAC însă se numără printre jucăriile băieților, deoarece reprezintă un soldat. Sunt încă vizibile detaliile de uniformă și scut ale soldatului roman. Picioarele mobile îl făceau cu siguranță o jucărie atractivă, de care însă beneficiau numai copiii familiilor înstărite. Uneori acest tip de păpuși avea sulița din mâna dreaptă detașabilă. Piesa provine dintr-un mormânt de copil din necopola Tomisului roman.
Jucăriile expuse pot fi datate în perioada romană a secolelor II – III p. Chr.
VAS DE CULT (CRATER) DE EPOCĂ ROMANĂ
(sec. III p. Chr.)
Exponatul lunii noiembrie la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța este reprezentat de un vas de cult (crater) de epocă romană.
Vasul a fost descoperit la începutul anului 1990 în sectorul de nord al orașului antic Tomis, într-un strat de depuneri arheologice peste care a fost ridicată una din bazilicile din epoca romano-bizantină (sec. V-VI p. Chr).
Vasul de tip crater este de tradiție elenistică, având forme care au evoluat inclusiv în primele trei secole după Hristos. Pereții poartă un decor bogat, realizat prin mai multe tehnici: presare, incizii, figuri aplicate. Reprezentările conţin scene mitologice (Dionysos Zagreus, mitul Persefonei, etc.) adaptate credințelor religioase din perioada romană timpurie, (cultul morții și al reînvierii redat prin reprezentarea viței-de-vie și a pomului vieții).
Dionysos Zagreus este zeitatea centrală a cultului orfic, protectorul agriculturii și al femeilor care nasc. Potrivit textelor orfice, Zagreus, fiul lui Zeus si al Persefonei, era socotit de catre tatăl său drept următorul stăpân al Universului. Hera, soția lui Zeus, din gelozie, le-a poruncit Titanilor să-l ucidă. Zagreus a fost tăiat în bucăți și devorat de către Titani. Zeus a reușit să-i salveze doar inima, rămasă încă vie, pe care a înghițit-o și, unindu-se ulterior cu Semele, a dat naștere unui nou fiu, zeul Dionysos, reîncarnare a lui Zagreus.
În epoca romană, craterul era folosit ca vas de cult utilizat în ceremoniile religioase şi consacrat ca ofrandă adusă divinităţii.
BASORELIEF DEDICAT CAVALERULUI TRAC
descoperit la Capidava
(sec. II-III p. Chr.)
Exponatul lunii octombrie este reprezentat de un basorelief dedicat Cavalerului Trac (sec. II-III p. Chr.) descoperit anul acesta în timpul cercetărilor arheologice efectuate în cadrul proiectului de restaurare a cetății Capidava.
Cavalerul Trac reprezintă o divinitate sincretică a panteonului traco-greco-roman întruchipând un personaj călare adesea în împrejurări cinegetice. Grecii îl numeau Theos Heros, iar romanii Deus Sanctus Heron.
Cavalerul Trac a fost preluat de iconografia creștină pentru a-l reprezenta pe Sfântul Gheorghe.
Iconografia Eroului Cavaler este, cu unele mici excepții, aceeași pe toate monumentele sculpturale: Cavalerul Trac, călare, în mers spre dreapta; mantia, prinsă pe umărul stâng cu o fibulă, îi flutură în spate; cu mâna stângă ține dârlogii calului. În fața sa se află copacul sacru, dintre crengile căruia se vede șarpele și un altar cu focul aprins. Este însoțit de obicei de un câine. Sculptural, caracterul divers al Cavalerului Trac este sugerat fie de reprezentarea acestuia în mers liniștit, ținând în mâna dreaptă o patera, sau un rhyton, ori făcând gestul de benedictio latina; fie galopând, ridică cu mana dreaptă o lance cu care va străpunge vânatul, după care aleargă câinele. Vânatul îl reprezintă de cele mai multe ori un mistreț. Alteori, în locul mistrețului apare un iepure sau o căprioară. Datorită sincretismului religios, Cavalerul Trac capată un caracter complex: divinitate a naturii, a vieții, a vânătorii, htoniană.
Cavalerul Trac este divinitatea cel mai bine documentată în panteonul Dobrogei romane. Peste 90 de reprezentări sculpturale, la care se adaugă atestările epigrafice, sunt dovezi de necontestat ale popularității cultului Cavalerului Trac.
În teritoriul dobrogean, piesa descoperită recent la Capidava prezintă bune analogii cu cele descoperite la: Arsa, Callatis, Ciobănița, Gura Calniei, Ostrov, Topraisar și Tomis.
INSCRIPȚIE FUNERARĂ
ÎN LIMBA GREACĂ
(sec. IV p. Chr.)
Exponatul lunii septembrie este reprezentat de o inscripție în limba greacă dinsecolul IV p. Chr., descoperită în timpul amenajării parcării Centrului Comercial Maritimo din Constanța.
Zona respectivă este cunoscută și pentru alte descoperiri arheologice grecești și romane de factură diversă.
Textul inscripției iese în evidență prin aluzia pe care o face la viața de dincolo, fapt ce constituie o trimitere la religia creștină. Totodată, textul este și un ecou la credința despre viață și moarte din opera lui Homer.
VASE ROMANE CU SCENE DIONISIACE
DIN NECROPOLELE ANTICULUI TOMIS
(sec. II - III p. Chr.)
Exponatul lunii august este reprezentat de două vase ceramice romane cu scene dionisiace datate între secolele II – III p. Chr., descoperite în necropolele Tomisului. Vasele aparțin tipului oinophoros (recipient pentru vin) și fac parte din categoria ceramicii de lux terra sigillata. Reprezentările în relief cu scene mitologice vin să sublinieze caracterul funerar al acestor vase.
Acest tip de recipiente ne este semnalat la Dunărea de Jos prin descoperiri mai vechi, cum sunt cele de la Aegyssus (Tulcea) şi com. Greci (jud. Tulcea), diferenţe apărând în forma lor, acestea fiind cilindrice, iar exemplarele din Tomis piriforme. Astfel de vase au mai fost descoperite în Dacia, la Micăsasa (sec. III p.Chr.), în bazinul pontic la Chersones (sec. II p. Chr.) şi în Dalmaţia, la Burnum.
INSCRIPȚIA ÎN LIMBA GREACĂ
DE LA SĂCELE
(18 - 19 p. Chr.)
În cadrul seriei "Exponatul lunii" la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța a fost ales pentru luna iulie 2015 un artefact de o deosebită importanță pentru vestul Pontului Euxin în perioada romană timpurie. Inscripția în limba greacă a fost descoperită întâmplător în anul 2012, în comuna Săcele (jud. Constanța) și provine probabil de la Histria.
Decretul datează din timpul împăratului Tiberius, putând fi plasat mai exact între anii 18-19 p.Chr. Importanța textului constă mai ales în confirmarea unor informații transmise prin opera poetului Ovidius, exilat la Tomis. Conținutul inscripției oferă suficient temei pentru afirmații referitoare la statutul atât de discutat al cetății Histria în perioada romană, dar și la instaurarea puterii romane în zona litorală a Dobrogei antice.
Inscripția a fost prezentată pentru prima dată în cadrul congresului internațional "Interconectivity in the Mediterranean and Pontic World during the Hellenistic and Roman Periods", organizat la Constanța, în anul 2013 și a văzut lumina tiparului în actele acestei manifestări științifice, într-un articol semnat de cercetătoarele constănțene Maria Bărbulescu și Livia Buzoianu.
TEZAURUL MONETAR ROMAN
DE LA CASICEA
(sec. III a. Chr. - I p. Chr.)
Exponatul lunii iunie 2015 este un tezaur monetar roman descoperit în primăvara anului 2014, în timpul mutării unui gard de proprietate din satul Casicea (com. Amzacea, jud. Constanţa). Tezaurul, păstrat inițial într-un vas (cană) datând din epoca romană timpurie, este format din 149 de denari romani republicani și imperiali (sec. III a.Chr. - I p. Chr.).
Îngroparea acestui tezaur, ca şi a altor asemenea descoperiri din Dobrogea, pare a putea fi pusă pe seama raidurilor populaţiilor nord-dunărene (ulterior expediţiei lui Tiberius M. F. Plautius Silvanus Aelianus desfăşurată în vara anului 62 p. Chr. sau nu mult după aceea), evenimente petrecute în a doua jumătate a secolului I p. Chr., cu precădere în anii dinastiei Flaviilor. Respectivele raiduri par a fi străbătut spaţiul dobrogean de la nord la sud, mai ales prin partea sa centrală.
DEPOZITUL DE BRONZURI
DE LA CERNAVODĂ
(sec. XIV - XIII a. Chr.)
Exponatul lunii mai este un depozit de bronzuri ce aparține culturii Coslogeni din epoca bronzului târziu. Obiectele arheologice au fost descoperite în timpul săpăturilor de salvare efectuate în perioada decembrie 2011 - mai 2012, pe tronsonul autostrăzii A2, în dreptul orașului Cernavodă.
AMFORĂ ROMANĂ DE TIP SAC
utilizată în transportul uleiului de măsline
(sec. III - IV p. Chr.)
Începând cu luna aprilie, Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța vă invită să admirați și să descoperiți poveștile unor piese interesante și valoroase din patrimoniul muzeului în cadrul proiectului ”Exponatul lunii”.
Exponatul lunii aprilie este o amforă romană de tip sac utilizată în transportul uleiului de măsline (sec. III - IV p. Chr.). Amfora, aflată într-o stare foarte bună de conservare, a fost descoperită în timpul unor prospecțiuni submarine la marginea platoului continental în largul Mării Negre, la adâncimea de 126 m. Acest tip de amforă reprezintă o raritate pentru zona litoralului vest-pontic, foarte puține exemplare fiind descoperite până în prezent în formă întreagă.
Adresa: Piața Ovidiu nr. 12,
900745, Constanța.
Tel./Fax: +4 0241 618 763
E-mail: minaconstanta@gmail.com
date de contact
caută în site
Copyright © 2015 Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța